Współczesna sytuacja na rynku usług gastronomicznych wymaga od większości lokali z branży podejmowania aktywnych działań o charakterze marketingowym, służących przyciąganiu uwagi klientów oraz zachęcania przechodniów do wejścia do środka lokalu. Działania te mogą mieć różnorodny charakter, z reguły będą nawiązywać do usług gastronomicznych, rozszerzając je o dodatkowe usługi, które mają na celu umilić klientom pobyt w danym lokalu. Wśród działań tego typu można wymienić emisję gadżetów reklamowych. Nie w każdym przypadku będą one dodatkowo umilać czas spędzony w lokalu, ale w każdym przypadku będą go reklamować.
Aby zobrazować powyższą tezę, dobrze jest posłużyć się przykładem. Filiżanki z nadrukiem lokali gastronomicznych (restauracji, barów, pizzerii, kawiarni) to najpopularniejsza, bo najprostsza metoda marketingu realizowanego w ramach prowadzenia działalności, tzn. bez konieczności podejmowania szeregu działań dodatkowych. Filiżanki z nadrukiem lokali noszą najczęściej nazwę owego lokalu, ewentualnie zawartą w logo, jeśli dany lokal takowe posiada. Większość firm obecnie posiada loga, więc przeważnie lokale gastronomiczne także.
Filiżanki owe, poza logiem, mogą mieć nadrukowane hasła zachęcające do skorzystania z usług, do zakupienia dodatkowych produktów, itp. Hasła te będą krótkie, nie tylko ze względu na ograniczoną powierzchnię filiżanek, ale także przez wzgląd na praktyczne zastosowanie: krótsze hasło jest po prostu bardziej przystępne dla klientów. Przystępność jest zaś warunkiem koniecznym, jeśli filiżanki oraz nadruk mają odnieść zamierzony skutek.
Skutkiem tym jest rzecz jasna, jak wspomniano, zachęcenie klientów do spędzenia czasu w danym lokalu. Oczywiście filiżanek tych używają osoby, które już są wewnątrz, dlatego Filiżanki z nadrukiem zachęcają do odwiedzenia lokalu raz jeszcze, a także do zaproszenia rodziny czy znajomych. W każdym z przypadków pozyskuje się nowych klientów lub utrwala relacje z obecnymi. Jest to, samo w sobie, wielką korzyścią dla każdego lokalu gastronomicznego.